Andorraaaaaaa - Reisverslag uit Ordino, Andorra van De Mecheleirs Sluyts - WaarBenJij.nu Andorraaaaaaa - Reisverslag uit Ordino, Andorra van De Mecheleirs Sluyts - WaarBenJij.nu

Andorraaaaaaa

Blijf op de hoogte en volg De Mecheleirs

14 September 2012 | Andorra, Ordino

Bon, we zijn dus eindelijk op onze eindbestemming geraakt, al ging het niet zonder slag of stoot...
Onze pij hadden we achtergelaten aan de Mont Saint Michel en nu was het stillekesaan tijd voor ons voeten te wassen om de wijndruiven tot moes te pletten.
Beginnen bij het begin... We zijn vertrokken van bij de garage die onze reserveband er heeft opgelegd en alles nog eens heeft nagekeken.
Vandaar zijn we verder gereden naar Saint-Emilion, het bekende wijnstadje...
Daar zijn we zeer positief van verschoten. Authentieke middeleeuwse straatjes en een dorpsplein waar je zo de volledige serie Allo Allo kan opnemen. Franser heb je ze niet volgens mij. Daar kon ik gerust 100 jaar worden.
Veel te zien, een heel speciale kerk, Romeinse stadspoorten en druiven, heel veel druiven. Zoveel dat we maar besloten hebben om zelf ook maar een wijnrankske te kopen voor thuis.
Den dag erna ging onzen journey verder, met een tussenstop in Condom. We konden de geboortestad van D'Artagnan & co niet links laten liggen...
Daarna de tocht verder gezet richting Andorra.
Toch een beetje onderschat. De Pyreneeën in tegen een geweldig gemiddelde van 60 kilometer per uur (de moteur was er toch nie echt op voorzien achteraf) en met een halve tank.
Onderweg in Frankrijk kwamen we een tankstation tegen waarop letterlijk stond 'laatste tankstation tot Andorra'. Met een halve tank zeiden we tegen elkaar: "wat kan er gebeuren".
Dat was buiten de bergen gerekend... We zagen zienderogen onze naftbak slinken totdat zelfs het oranje/rode lampje brandde en de temperatuurwijzer een zorgwekkende 80° aangaf... Allemaal nie goe.
Maar enfin, op de laatste walmen van de diesel zijn we toch aan nen Esso geraakt. Gekleed in ne short, T-shirt en teensletsen gingen we tanken.
Totdat de madam buitenkwam die ons kwam bedienen... gekleed in winterfrak en winterbotten... Wa? We stapten uit en we snapten direct waarom...Een redelijk frisse 7° kwam ons tegemoet... Die madam keek nogal raar en brabbelde da we precies van warmer oorden kwamen... We konden alleen nog een 'Si' over onze blauwbevroren lippen krijgen...
Getankt, gerustgesteld en maken da we terug beneden waren in het dal waar spontaan onze voorruit terug ontdooide en onze wangen weer een gezonde kleur kregen...Om 21.30 uur reden we de camping op en gelukkig was deze nog bemand aan de receptie... Veel te laat, veel te moe maar we waren potverdekke in Andorra.
Vandaag kon iedereen wat uitslapen en wanneer we ons oogschelen terug openden, zagen we een heerlijk zonnetje over de bergen schijnen.
Prachtige foto's gemaakt en ons tankavontuur was meteen vergeten.
Daarna shop till we drop (letterlijk) in het hoofdstadje Andorra La Vella.
Beladen met allerlei zakjes en een heerlijke 25° op ons bolleke keerden we terug naar de camping voor een laatste nachtje in het gebergte.
Dan zetten we morgen koers terug richting La Douce France (Cahors) waar ze een luttele 24° voorspellen (in de schaduw). Ne mens kan het slechter hebben... Daarna is het recht naar de vulkanen...hopelijk met een volle tank ;-)

Groetjes

Bjorn, Hilke & Robin

Wij, Danny & Hilde, kunnen bovenstaand verhaal enkel beamen ! We beleven fun maar ook spannende, stressy moments die ons dan even het lachen ontnemen...maar de glimlach komt snel weer terug.

Bij het diesel/tankverhaal probeerden we toch nog een positieve noot in het gezelschap te brengen en de mannen zouden, indien we volledig zonder diesel zouden vallen, met de vouwfietskes en waterbidon tot aan het dichtstbijzijnde tankstation fietsen, achteraf bekeken, toch een beetje jammer dat ze niet de heuvels moesten oprijden per fiets, maar toch beter zo dat we nog tijdig konden tanken.

Ook wij vonden St Emilion super mooi, kochten daar ook twee druivenranken die we letterlijk als proefstuk in ons bessentuintje bijplaatsen, mede als herinnering van deze prachtige vakantie.

De bronzen beelden van de vier musketiers waren ook imposant en deze kan je bewonderen op onze bijgevoegde foto's

Vandaag gaan shoppen in Andorra city was ook heel leuk en we brachten graag ettelijke kado'tjes mee. Nog net voor het terugkeren naar onze mobilhome zijn we nog naar een supermarkt geweest voor eten, drank, schnassels en nog veel meer, ja, veeeeeeeeeeeeel meer dan voorzien, want als de mannen mee gaan inkopen doen is ons boodschappenlijstje enorm uitgerokken zenne. We zijn zelfs met de winkelkar tot aan de mobilhome moeten rijden, volledig doorheen het stadje, langs de voetpaden, verscheidene zebrapaden over, aan lichten staan wachten, met enorm veel beziens van de omstaanders, daarna alles aan de mobilhome uitgeladen en de mannen mochten de winkelkar weer 0.5km leeg terugbrengen, weeral een hilarische & lachwekkende situatie :)

"thuis" in de mobilhome aangekomen een lekkere warme maaltijd gemaakt en verorberd, douchekes nemen, waske doen, opruimen, loggen & bloggen met een glaasje wijn, wat kan het leven van een cacher met vrienden toch mooi zijn !

Nu kruipen we weer ons mobilhomebeddeke in om er morgen weer een leuke dag van te maken.

lieve groetjes,
Danny & Hilde

Wist-je-dat:

- dat iedereen zijn hebbedingetje gevonden heeft ondertussen in Andorra.
- dat je de vuile afwas 's avonds buitenzet en hij 's morgens gedaan is (door nen hond)
- Bjorn een weddenschap heeft afgesloten, verloren en vandaag den afwas alleen gedaan heeft.
- den ene mousseline den andere nie is
- je met een brandend brandstoflampje nog 7.2 kilometer kan klimmen
- da ge om 09.00 uur in Andorra uw skipak best aandoet om dan tegen 11.00 uur uwen bikini aan te doen.
- dat er in het Walems dialect in elk woord een 'j' komt (pjeit, kjeis, sjeit, compjuter met uitzondering van 'peddeke')
- een 'peddeke' een krukje is in het Walems dialect?
- dat het Walems dialect maar een 'aardig' taaltje is
- dak blij ben dak in Mechelen woon
- dat 'bed opmaken' boven de stuurcabine een Olympische discipline zou moeten worden als ge Hilke bezig ziet.
- da Robin de riddergevechten tamelijk goe onder de knie heeft en bijgevolg binnenkort klaar is voor zijn eerste officiële tornooi te paard.
- dat de Cachemeister een planning opmaakt om om 07.00 uur op te staan en hijzelf maar om 07.30 uur opstaat.
- dat het ondertussen zwaar tijd is om in ons bed te kruipen want anders krijg ik morgen onder mijn voeten dak weer te lang in mijne nest blijf liggen...
- dat ik nog altijd in de mobilhome slaap en de tent nog altijd veilig is opgeborgen in den dakkoffer...

• 15 September 2012 - 08:57

CHRIS HEIVERS:

Goed dat ik nog eens iets gehoord heb over jullie avontuurlijke reis
    Andorra is wel heel mooi ik ben fan van de bergen

Nog heel veel plezier daar in Frankrijk
    groetjes
    chris

• 15 September 2012 - 10:01

Maja:

Zeg heb je een mobilhome met een turbo?
    Waar heb je die gehuurd?

Lijkt mij allemaal spannend! 'k Heb jaren met een mobilhome rondgetrokken! Maar ik ben nu héél blij met mijn huizeke in Centerparcs ;-)

• 15 September 2012 - 10:01

Maja:

Zeg heb je een mobilhome met een turbo?
    Waar heb je die gehuurd?

• 17 September 2012 - 11:04

Omi:

amaai weeral super genoten van jullie verslagske. Zo te lezen weeral 't één en 't ander meegemaakt ma der zal daar ook al veel afgelachen zijn. Ja met zulke charels zoals jullie "en route" das al een avontuur op zich. 'K zou zeggen doe zo voort en tot lezens

groetjes en dikke smakken