Normandië - Reisverslag uit Sainte-Mère-Église, Frankrijk van De Mecheleirs Sluyts - WaarBenJij.nu Normandië - Reisverslag uit Sainte-Mère-Église, Frankrijk van De Mecheleirs Sluyts - WaarBenJij.nu

Normandië

Blijf op de hoogte en volg De Mecheleirs

07 September 2012 | Frankrijk, Sainte-Mère-Église

Bon, het was gisteren eindelijk zover..Het Grote Vertrek. We hadden voorzien om rond 6.00 uur te vertrekken, het was uiteindelijk 6.25 uur en weg waren we, klaar om kilometers te vreten. De eerste stop was voorzien in Cap Gris-Nez, een prachtige stop en een prachtige manier om onze vakantie te beginnen. Een heerlijk uitzicht en je kon de kerk zien staan in Engeland. Slechts 28 kilometer verwijderd van Groot-Brittanië. Als kind probeerde ik (Bjorn) altijd Engeland te zien vanuit Knokke-Heist omdat 'iemand' mij dat als jonge snuiter had wijsgemaakt maar na jarenlang turen is het me nooit gelukt. (bedankt pa...) Maar sinds gisteren kan ik zeggen dat ik Engeland heb gezien ;-)
Wat hebben we nog gedaan...Euhm...gereden, veel gereden, gezongen, meer smoorpauzes dan voorzien en genoten, veel genoten. De eerste overnachtingsplaats was gepland in Courseulles-Sur-Mer en om 19.04 zijn we er ook aangekomen met heel ons hebben en houden. 700 kilometer gebold, dus we waren blij dat we er waren. Aangekomen aan de receptie bleek dat die potverdekke sloot om...19.00h. Ja lap, daar stonden we schoon. Gelukkig kwam net de eigenaar aangetuft en we regelden nog een plaatsje. Vlak aan het strand met de golven op den achtergrond. Een heerlijke maaltijd binnengespeeld en daarna afgesloten met een prachtige strandwandeling met ondergaande zon. De lange rit was meteen vergeten...
Vandaag stonden dan de oorlogsstranden op het programma. De camping lag op 1,5 kilometer van Juno Beach, daar waar in 1944 de Canadezen zijn 'geland'. Een hele mooie wandeling en imponerende momenten.
Daarna doorgereden naar Omaha-Beach (volgens Hilde respectievelijk Obama en Ohama Beach genoemd...). Hier vochten onder andere de Amerikanen hun slag en ook hier heel indrukwekkende momenten én monumenten. Zeker als je in de bunkers gaat en het strand overziet, beseft ge eigenlijk hoeveel kans dat de eerste soldaten hadden die hier aan land kwamen...geen... Nu zijn we ondertussen doorgereden naar een camping in Sainte-Mere-Eglise, inderdaad, bekend van de film The Longest Day, waar een parachutist aan de kerktoren bleef hangen. De rest van het verhaal is te vinden op Wikipedia. ;-)
Morgen nog een bezoekje aan Arromanches en Utah Beach en dan weer hier overnachten op ons camping. En overmorgen rijden we door naar de Mont-Saint-Michel. Na 2 dagen zitten we aan 800 kilometer én ongeveer 160 foto's dus da beloofd...;) én na 2 nachten slaap ik (Bjorn) nog altijd in de mobilhome en niet in de tent ;-)

Bjorn, Hilke, Robin, Hilde & Danny

• 07 September 2012 - 23:28

Familie Truyen-Sluyts ;-):

Superleuk zo'n reisblogje! Genier er maar enorm van :-) Zijn daar in 2009 ook geweest en idd hele mooie streek!! Dikke x van thuisfront :-)

• 08 September 2012 - 10:46

Maradona:

Superleuk verslagje. Hoewel er wellicht meer dan 1 kerk in engeland staat, toch blij dat je je droom hebt kunnen verwezelijken. Ben benieuwd naar de belevenissen, impressies en foto's van de oorlogsgebieden. Groetjes van mezelf, vlekje en batman!

• 12 September 2012 - 13:06

Joris De Weerdt:

prachtige verhalen ma da van da snurken vind ik toch beetje ongeloofwaardig zene. have fun y'all. cheers