Operation Fox Red - Reisverslag uit Sainte-Mère-Église, Frankrijk van De Mecheleirs Sluyts - WaarBenJij.nu Operation Fox Red - Reisverslag uit Sainte-Mère-Église, Frankrijk van De Mecheleirs Sluyts - WaarBenJij.nu

Operation Fox Red

Blijf op de hoogte en volg De Mecheleirs

08 September 2012 | Frankrijk, Sainte-Mère-Église

Vandaag bleven we nog een tijdje ronddwalen op de oorlogsstranden. Eerst nog even langs Musée d'Omaha Beach voor enkele souvenirs en dan doorrijden naar de plaats waar Fox Red heeft plaatsgevonden. Omaha Beach was ingedeeld in 3 sectoren: Easy, Dog en Fox. Hier hadden de Duitsers een zeer goed zicht over de invasie maar een divisie van de First Infantry Division kon dit plaatsje overmeesteren. Even een kleine wandeling en als beloning kregen we een prachtig zicht over Ohama, euhm, Omaha Beach (Hilde is het nog altijd nie gewoon)
Daarna reden we door naar Point-Du-Hoc. Een klif waar 225 man één van de belangrijkste Duitse defensies overmeesterden. Daar is alles nog hetzelfde gebleven, inclusief bunkers en kraters. Heel indrukwekkend en daar word je toch even stil van, omdat het hier erg tastbaar wordt. Heel pakkend ...
Daarna reden we via de kleine wegjes (met een kar van 7 meter lang en 2,25 meter breed, bedankt GPS) terug naar de camping waar we rond 17.00 uur onszelf beloonden met een (zeer frisse) duik in het zwembad... eerst buitenzwembad en dan hadden we door dat het binnenzwembad verwarmd was...Oh well, goed voor de poriën of zoiets zeker.
Morgen gaan we op weg naar die groot uitgevallen sjapel (kapel), de Mont Saint Michel...Benieuwd wat we daar gaan beleven...

Bjorn, Hilke & Robin

man man man, na een goede nachtrust in de mobilhome stond voor mij het ontbijt al klaar , goe gezien van mij hé ;) neen, ik kan er toch ni aan doen dat de anderen nu eenmaal vroeger wakker zijn dan kik hé, de kiekens :)

allé, het reisprogramma van de cachemeister gekregen en on the road we went met de mobilhome

eerst even gaan shoppen in OBAMA Beach, daarna naar FOX RED en daarna naar POINTE DU HOC, alwaar Amerikanen de Duitsers versloegen. We kwamen hier op dit terrein niet wetende wat wij ons hier konden verwachten MAAR hier kregen wij een enorme weergave van wat er zich toen, 6 juni 1944, heeft afgespeeld, kraters van de bommen, de te overwinnen klifs, de restanten van de bunkers, alom heel imposant als kleine kenner van deze geschiedenis, maar dit gaf zowel mij als Danny een heel realistisch beeld van de feiten.

dankzij het super goede weer planden we onze avond, vanaf ongeveer 17u, om op de camping te gaan zwemmen in het buiten en/of binnenzwembad. Het begon bij het buitenzwembad, ik had Danny in het water geduwd, daarna ging Hilke het niet verwarmde water in en Robje met grote twijfel maar toch ... YES het water in. Ik bleef aan wal zo konden er mooie kiekjes genomen worden. Grote Sluyts kwam iets laters aan en maakte een bom(metje) om in het oorlogsthema te kunnen blijven :) . The big guy showed funny faces telling us that the water was to cold for him. SOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO funny ;) Ikzelf heb enorm genoten van het spel, plezier en genot van mijn vrienden. Zowel Danny als Bjorn hebben zich enorm geaumseerd met Robbedoes, da was echt genieten se, da's echt congé ! Na het zwemfestijn het avondmenu samengesteld en dan ons voorbereiden om te loggen en te bloggen om onze thuisblijvers op de hoogte te brengen (of jaloers te maken ? hihihi)

nu gaan we nog een kaartje leggen (UNO) en dan voldaan naar onze beddeke gaan

Na elk reisverslag kan je ook van onze bijgevoegde foto's genieten

tot morgen thuisblijvertjes , hihihi
grtjs
Danny & Hilde

De tent blijft voorlopig nog in de mobilhome, woehoeee en enkele wist-je-datjes... Wist je dat:
- er bepaalde medereizigers na 17.00h liever rondlopen zonder onderbroek?
- er echt een verschil van rijden wordt waargenomen qua rijstijl per chauffeur?
- de kleinste medereiziger naar de wc gaat zonder broek om dan pas na 20 seconden op de wc te beseffen dattem effectief geen broek aan had...
- onze foto's ook te zien zijn...
- een bepaalde medereiziger grappen toch al wel na dagen snapt...

• 09 September 2012 - 17:17

Vaki En Moeki:

Bonjour fransmannekes , het ziet er daar mooi en best gezellig uit voor groot en klein.
    Geniet er maar van ,en een dikke knuffel ,zeker voor mijn dikke vriend !!!!!